Stressreductie Programma


Daling van de bloeddruk, beter slapen, toename van de concentratie, meer energie en vitaliteit, betere werking van het immuunsysteem, voorkomen van depressie. Een kleine greep uit de resultaten van het HeartMath Stress Reductie programma, dat bij praktijk Ahava gegeven wordt. Dit programma is door samenwerking van cardiologen, psychiaters, psychologen en ingenieurs van verschillende universiteiten ontstaan. Met behulp van biofeedback apparatuur en een computer wordt de HRV, hart-ritme-variatie, zichtbaar gemaakt. Bij de meeste mensen is dit een grillig patroon en dat betekent dat ons brein, zenuwstelsel, hart en hormoonsysteem niet optimaal samenwerken. We voelen dit zelf ook en zijn bijvoorbeeld gejaagd, vergeten dingen, slapen slecht of komen moeilijk tot rust.

stressreductie

Het HeartMath Stress Reductie programma leert je om je eigen HRV positief te beïnvloeden. Het programma omvat 6 à 7 lessen van een uur, verspreid over 2 maanden. Je ontvangt een werkboek, waarin de HeartMath stappen duidelijk worden uitgelegd. Naast het aanleren van de technieken worden ook de relevante stressfactoren besproken. Dit kunnen fysieke, maar ook emotionele of mentale oorzaken zijn. Je wordt hierbij door mij gecoacht waardoor de grondoorzaken van je belemmeringen duidelijk kunnen worden en we bespreken hoe je hier op een andere manier mee om zou kunnen gaan. Toepassen van de HeartMath technieken tilt je boven de problemen uit, waardoor nieuwe oplossingen in zicht komen, er een breder begrip ontstaat en je beter kunt functioneren.

Om thuis te oefenen kunt je eventueel een klein apparaatje, de Em-Wave, mee naar huis nemen, ter grootte van een mobiele telefoon.

HeartMath kan o.a. worden toegepast bij:

  • stress
  • hoge bloeddruk en/of hoog cholesterol
  • depressie
  • burn-out problemen
  • het anders om willen gaan met emoties
  • problemen op het werk
  • problemen in de relationele sfeer
  • het 'niet lekker in je vel' zitten
  • slaapproblemen
  • angststoornissen
  • examenvrees
  • voorkomen van black-outs
  • concentratieproblemen
  • migraine
  • overgewicht

Rust en plezier

De resultaten zijn direct voelbaar en in onderzoek ook aangetoond. Bij dagelijks gebruik ervaar je meer rust, plezier en ontspanning in je leven. Meer geestelijke veerkracht, waardoor er een betere concentratie, meer zelfvertrouwen en toegenomen creativiteit ontstaat. Onderzoek heeft laten zien dat na dagelijks oefenen de productie van het gunstige hormoon DHEA gemiddeld met 50% kan toenemen en na verloop van tijd zelfs met 90%. Eveneens was er een significante daling van de te hoge bloeddruk te zien. Ook bij depressie is HeartMath een fantastisch hulpmiddel.

Het gemak van de oefening is de kracht van deze vorm van stressreductie. De oefeningen zijn makkelijk te leren en geven al snel resultaat bij een aantal malen kort oefenen per dag. Iedereen kan de oefeningen inpassen in zijn/haar dagelijks leven. Ze zijn te doen terwijl je naar je werk of de winkel rijdt, staat te wachten voor een verkeerslicht, de computer opstart, in de file staat, enz. Bovendien leer je om je stresspatronen te herkennen en er anders op te reageren.

Ook werknemers van grote bedrijven zoals Hewlett Packard, Shell, Boeing en Unilever werken al jaren succesvol met deze manier van stressreductie.

“Schildpadden kunnen meer
over hun dag vertellen dan hazen.”